به گزارش مشرق به نقل از فارس، مرتضي کيا مسئول بسيج دانشجويي دانشگاه تهران و علومپزشکي تهران در نشست خبري تشکلهاي دانشجويي که بعدازظهر امروز دوشنبه در دفتر تشکلهاي دانشجويي کشور برگزار شد، در خصوص تصويب بند "ي " از ماده 24 برنامه پنجم توسعه، گفت: در سال 85 رئيس جمهور در دانشگاه صنعتي امير کبير حاضر شد و اين اولين سالي بود که وي در فضاي دانشجويي حضور مييافت.
وي افزود: احمدينژاد در جمع دانشجويان قول داد تا مقابل پولي شدن دانشجويان و دانشگاهها ايستادگي کند اما طي هفته گذشته مشاهده کرديم که اين مصوبه در صحن علني مجلس شوراي اسلامي به تصويب رسيد.
* زوايه ملموس دولت با عدالت خواهي
اين فعال دانشجويي با بيان اينکه متهم اصلي تصويب اين طرح دولت و متهم رديف دوم مجلس است، خاطرنشان کرد: دولت با طرح پولي شدن دانشگاههاي دولتي در برنامه پنجم توسعه کشور نشان داد که زاويه مشخص و قابل لمسي با آرمانهايي دارد که در ابتدا مطرح ميکرد.
کيا در ادامه تصريح کرد: متاسفانه در حال حاضر بحث خصوصي شدن آموزش و پرورش و آموزش عالي کشور را در گفتمان احمدينژاد مشاهده ميکنيم و اين موضوعي است که دولت و مجلس نميتوانند توجيهاتي را مانند رسيدن به دهه پيشرفت براي آن مطرح کنند.
وي تأکيد کرد که شخص رئيس جمهور در جمع دانشجويان نسبت به جذب دانشجويان پولي در دانشگاههاي دولتي اعتراض داشت اما اکنون بر خلاف آن عمل ميکنند و از سوي ديگر مجلس نيز در تصويب اين طرح به دولت کمک کرد.
* روح اصولگرايي بر مجلس هشتم حاکم نيست
مسئول بسيج دانشجويي دانشگاه تهران و علومپزشکي تهران در ادامه تصريح کرد: با اين وجود حقيقتا پسوند اصولگرايي براي مجلس هشتم امري ظاهري بوده و روح اصولگرايي در مجلس کنوني مشاهده نميشود.
کيا اظهار داشت: از همه دستاندرکاران حکومتي و دولتي اين سؤال را داريم که آيا کساني که اين طرح را نگارش کردهاند، از مباني فکري خود اطلاعي دارند؟ کساني که اين قانون را نوشتهاند بايد مباني فکري خود را تشريح کنند.
وي با طرح اين سؤال که تاسيس مدارس غير انتفاعي آيا ثمراتي را براي پيشبرد گفتمان امام (ره) و انقلاب اسلامي داشته است، گفت: نتيجه تاسيس مدارس غير انتفاعي اين بوده که اکنون به دنبال اين مدارس هستيم تا برخي چارچوبها را رعايت کنند.
* مسئولان فقط دغدغه مذهبي بودن آقازادههاي خود را دارند
اين فعال دانشجويي تصريح کرد: مسئولان کشور با توجيهات بچهگانه مدارس غير انتفاعي را تاسيس کردند و اکنون به جايي رسيدهاند که اين مدارس دو زبانه درخواست مجوز ميکنند که به آنها مجوز داده نميشود.
کيا خاطرنشان کرد: تاکنون آنچه که در فضاي دانشجويي درک کردهايم اين است که فضاي دانشجويي به نفع دانشجويان غير انتفاعي و پولي پيش ميرود و اين امر موجب شکاف معرفتي و علمي ميشود.
وي افزود: از دولت و مجلس ميپرسيم که چرا آنان دغدغه مذهبي بودن آقازادههاي خود را دارند اما در دانشگاههاي دولتي اين چنين برخورد نميشود.
* توجيه مدرک فروشي قانعکننده نيست
مسئول بسيج دانشجويي دانشگاه تهران و علومپزشکي تهران با تاکيد بر اينکه آقايان به دنبال خصوصيسازي معنوي هستند، گفت: چرا اين آقايان انگيزه تربيت فرزندان خود را دارند اما به تربيت و رشد فکري و فرهنگي ساير دانشجويان و دانشآموزان توجهي نميکنند؟
وي افزود: از دولت و مجلس انتظار داشتيم با فضاي تبليغاتي که ايجاد کرده بود، برنامه پنجم توسعه کشور بر مبناي اسلام ناب محمدي (ص) باشد اما متاسفانه دوباره تجربه کرديم که زهي خيال باطل.
کيا خاطرنشان کرد: دانشجويان و جنبشهاي دانشجويي هوشيارتر از آن هستند که تحت القاب برنامه پنجم توسعه کشور با اين برنامه کنار بيايند و بايد توجه داشت که تصويب اين سياستها به نوعي مدرکفروشي و حراج مدرکهاي دانشگاهي است.
وي افزود: جنبشهاي دانشجويي متوجه هستند که تصويب اينگونه طرحها نوعي مدرکفروشي است و با سرپوشهايي که دولت و مجلس در اين خصوص ميگذارند قانع نخواهيم شد و فضاي موجود در جنبشهاي دانشجويي و دانشآموزي موجب خواهد شد که دولت و مجلس از اين اقدام خود پشيمان شوند.
* خصوصي سازي حوزههاي علميه!
اين فعال دانشجويي با بيان اينکه با چهرههايي که اين طرحها و برنامهها را مينويسند، بايد برخورد شود، اظهار داشت: به نظر ميرسد که اينگونه افراد در آينده نيز دستبردار نبوده و حتي نسبت به خصوصيسازي کردن حوزههاي علميه نيز اقدام خواهند کرد.
کيا در پايان تاکيد کرد: بايد توجه داشت که بودجههاي ميلياردي در خصوص پروژههاي پژوهشي در دانشگاهها به تصويب ميرسند و اغلب توسط اساتيد سکولار به اجرا درميآيند که ميتوان به جاي اين اقدامات، اين هزينهها صرف مصارف دانشجويان و کيفيت دانشگاهها شود.
مسئول بسيج دانشجويي دانشگاه تهران و علومپزشکي تهران با اشاره به تصويب بند "ي " ماده 24 برنامه پنجم گفت: متهم اصلي پولي شدن دانشگاهها دولت و متهم رديف دوم مجلس است.